Boas notícias sobre o mundo dos livros

Início de um interessante artigo que encontrei no site da revista McSweeney’s:

«This has been an interesting few years for the book industry. There have been many changes and realignments, and these changes have led many to predict that (a) reading is dead; (b) books are dead; (c) publishing is dead; (d) all printed matter is dead. Or that all of the above, if not already dead, will be dead very soon.
The good news is that there isn’t as much bad news as popularly assumed. In fact, almost all of the news is good, and most of it is very good. Book sales are up, way up, from twenty years ago. Young adult readership is far wider and deeper than ever before. Library membership and circulation is at all-time high. The good news goes on and on.
But still, perceptions persist that in a few years there will be no books printed on paper. That e-readers will take over the industry, and perhaps soon after, some other trend will kill books dead.
Sales of e-books still represent a small percentage of the overall book market. Depending on who’s counting, the portion of the market is between 8% and 10%. When Amazon reports that their e-book sales are now larger than their paperback sales, it’s easy to extrapolate this to encompass overall reading trends. But that would be a mistake. Amazon is an internet company, and it follows that their sales would favor electronic delivery of text. They are but one of many ways people get books, and the ratio of printed books to e-books changes drastically with each venue.
Even with the rise of e-books, and the struggles of some bookstore chains, all the anecdotal evidence we knew pointed to the book industry being on solid footing. But we wanted proof, so back in May of 2010, amidst some of the most dour prognostications about the state of the industry, we asked fifteen or so young researchers to look into the health of the book.»

Leiam o artigo completo aqui. Vale a pena.